Wat is een sloep?



Een sloep is een kleine open boot.
In Nederland is een sloep zeer populair. Het wordt gebuikt om alleen, of met vrienden en familie, door de vele kanalen en grachten in Nederland te varen. Een sloep is relatief gunstig geprijsd en kan tegelijk veel mensen vervoeren. Vaak is er beperkte luxe aan boord zoals een koelkast.

Hoe is het varen met de sloep vergaan?

De afgelopen jaren is het varen met originele sloepen, anders genoemd zeesloepen, reddingsloepen of reddingboten een beetje afgenomen. Vroeger kon men deze sloepen bemachtigen, wanneer ze op een varend schip werden vervangen, of wanneer het schip op de sloop lag.
Gelukkig staan de heel bijzondere boten in musea ten toon gesteld.
Bovendien worden er tot op heden nog door een paar werven sloepen van hout gebouwd. Reddingsloepen zijn niet altijd even mooi om te zien. Toch maken de unieke vormgeving, haar geroemde verleden, haar betrouwbaarheid en stabiliteit, het echt de moeite waard, om deze boten in ere te houden.

Sloeproeien

Sloeproeien is een tak van de sport roeien in originele reddingssloepen van schepen. Er zijn 6-, 8-, 10- en zelfs 12-persoons roeisloepen.
Tegenwoordig zijn er ook niet-originele roeisloepen die speciaal voor wedstrijden gebouwd zijn.
Wedstrijden worden geroeid middels een handicapsysteem, waarbij op basis van geleverd vermogen per roeier een uitslag wordt berekend.
De sport is sterk gegroeid in populariteit en er zijn ongeveer 200 sloepen die regelmatig aan de 10 tot 20 wedstrijden deelnemen in Nederland.
Sloeproeien wordt bijna nergens anders beoefend dan in Nederland.

  

  

  

Soorten sloepen

Er zijn verschillende soorten sloepen.
Hieronder enkele modellen:

De Visserijsloep:
Deze sloepen werden met meerdere tegelijk meegevoerd op het dek van een vissersschip. Eenmaal op de visgronden aangekomen werd er van uit de sloepen gevist. Het grote schip deed uitsluitend dienst als transport- en bewerkingsschip. De moderne naam hiervoor is fabriekschip.

De Vissloep:
Deze chaloupe genoemde scheepjes werden gebouwd volgens Frans model en later in de zuidelijke Nederlanden ingevoerd en gebruikt bij de haring-, schelvis- en kabeljauwvangst. Zij waren speciaal voor de visserij op kabeljauw of op schelvis, voorzien van een bun omdat deze vis vers moest worden aangevoerd. Ze had een scherpe rechtstaande steven en plat achterschip.

De Marinesloep:
Een andere naam voor de marinesloep is werksloep. Vroeger werden op de zeilschepen van de marine werden verschillende sloepen mee gevoerd, die naast het hoofdluik achter de grote mast op bokken waren geplaatst. De grootste was de barkas. Ze werden met takels buiten boord gehesen en hadden verschillende functies. Bijvoorbeeld als anker behandeling, buitenwerks onderhoud en zelfs als sleepboot bij windstilte. Ook werden met de werksloepen landingsdivisies uitgestuurd. Als het schip gevechtsklaar werd gemaakt, werden de sloepen met zeewater gevuld dat werd gebruikt om een beginnende brand snel te kunnen blussen.

De Reddingssloep:
Reddingsslopen werden ingezet bij een ramp met het schip. Deze sloepen zijn gauw te herkennen aan het dikke touw dat rondom de sloep is bevestigd. Dit was bedoeld om de sloep te tillen en in het water, zodat drenkelingen zich konden vastklampen.

De Staatsiesloep of Koningssloep:
Deze werd voornamelijk gebruikt om hooggeplaatste personen te vervoeren.

De Roeisloep:
Deze worden nog steeds gebruikt in de roeisport.

De Moderne sloep:
Tegenwoordig worden er veel kleine scheepjes voor de pleziervaart gebouwd en ook nog nieuw ontworpen, die sloep worden genoemd. Moderne sloepen worden vooral van polyester gemaakt en de laatste jaren ook van het onderhoudsvrije aluminium.

De sloep in de 20ste eeuw

In het laatste decennium van de 20ste eeuw kwamen steeds meer sloepen op het water. Niet alleen de ervaren watersporters vonden met de sloep een nieuwe manier om het water op te gaan, maar vooral de nieuwe waterrecreanten zagen in het varen met een sloep een manier om op een hele relaxte manier te genieten van het water. Gebaseerd op de goede vaareigenschappen van de vroegere reddingsloepen, ontstond een geheel nieuw boottype: stoer, gebruiksvriendelijk en gemaakt voor vaarplezier.

Sloepen zijn vooral in Nederland in!
Je vindt ze in alle soorten, maten en modellen en op elk soort vaarwater. Maar ze zijn er bovenal om heerlijk mee te pronken. In de Amsterdamse grachten bijvoorbeeld, of op de Vecht.
Lekker showen wat je maatschappelijke status je gebracht heeft: een echte sloep. Bij sloepen gaat het niet alleen om het varen, maar vooral jezelf laten zien in je pas verworven statussymbool.

Silver Line

 

De Sloepen discounter introduceert Top Line. Een selectie van sloepen en motorboten die in nieuwstaat verkeren. Meer over Slopen Discounter of bekijk het Silver Line aanbod.

Ontvang wekelijks het nieuwste aanbod per mail:

Inschrijven

© 2020 designed by  Ibiamare International 

  • w-facebook
  • Twitter Clean